סוכרת – מהם הגורמים למחלה? האם אפשר למנוע אותה?

 סוכרת הינה מחלה אשר נגרמת עקב רמות סוכר גבוהות בדם. רמות אלו גבוהות בגלל אחת משתי הסיבות: הרס תאי הלבלב האחראיים על ייצור אינסולין או עמידותו של הגוף בפני האינסולין. על פי מגנון זה, תיקבע סוג הסוכרת ממנה יסבול החולה.

סוכרת נעורים – סוכרת סוג 1

בסוכרת מסוג 1, מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב והורסת את התאיים המייצרים אינסולין (תאי בטא). הסיבות לתקיפה זו אינן ידועות באופן חד משמעי. עם זאת, הגורמים אשר נמצאו בשכיחות גבוהה עם התפרצות סוכרת נעורים היו גורמים תורשתיים, חשיפה לזיהום של וירוסים או חיידקים, ושינויי סביבתי כמו חשיפה לרעלנים או זיהום סביבתי.

סוכרת מבוגרים – סוכרת סוג 1

סוכרת מסוג 2 נגרמת גם היא ממספר פרמטרים חשובים, אשר ביניהם אפשר למנות גיל, השמנה, תזונה מוטעית ולא בריאה ויתר לחץ דם. בעבר, סוכרת מסוג 2, הייתה מחלה של מבוגרים. אולם כיום, כאשר מגפת ההשמנה רלוונטית לכלל האוכלוסייה על רבדיה השונים, נראים יותר ויותר ילדים אשר חולים בסוכרת זו. גם לסוכרת מסוג 2, ישנו מרכיב תורשתי, אשר יכול להוות זרז וטריגר להתפתחות המחלה. סוג מיוחד של סוכרת, אשר מאובחן בזמן ההיריון נגרם מהתהליכים המיוחדים העוברים על הגוף.

האם אפשר למנוע את מחלת הסוכרת?

כיום ידוע כי אפשר למנוע את התפרצותה של סוכרת מסוג 2, סוכרת מבוגרים. פתרון בעיית ההשמנה הכללית והקפדה על פעילות גופנית יכולה למנוע את התפרצות המחלה, גם כאשר היא נמצאת בשלביה הראשונים כסוכרת סמויה. ממחקרים שנעשו, נמצא כי אנשים אשר התגלו כחולי סוכרת, ברמה גבולית, יכלו להישאר בעלי רמות גבוליות לאורך זמן, ללא התפרצות המחלה, אם הקפידו על אורח חיים בריא יותר מאשר לזה שהיו רגילים. השינוי, אשר דרוש מהאנשים הינו שינוי משמעותי ורחב המקיף את כל אורח החיים אליו הם היו רגילים.

ייעוץ על ידי תזונאית, תוך כדי בניית תפריט אישי וירידה במשקל, יכולים לסייע רבות בהתמודדות על מחלת הסוכרת באופן כללי. מעבר להקפדה על כמות הממתקים הנאכלת, יש משמעות לאכילת פחמימות מלאות וסיבים תזונתיים רבים.

למידע נוסף: – על סוכרת ואפשרויות הטיפול

סוכרת מסוג 1, סוכרת נעורים, לא ניתנת למניעה לכאורה. טענות שונות נשמעות, בדבר חשיבותו של ויטמין די בהתפתחות מחלה זו ויכולתו למנוע את התפתחותה אף למספר שנים. עם זאת, נושא זה לא נחקר די צורכו, מבחינת עומק והבנת התהליכים, והאוכלוסייה הנחקרת. על מנת להסיק מסקנות גורפות. למעשה, לא נעשית כיום שום מניעה לסוכרת מסוג 1, למעט אבחון וידיעה בדבר קבוצת הסיכון אשר עלולה לחלות. דווקא בתחום של סוכרת הריונית נעשים מאמצים למנוע את סיבוכי המחלה. על מנת לנסות למנוע מצבים של סוכרת הריון נעשית בדיקת סקר, אשר בודקת את כלל הנשים אשר מגיעות לשבוע 23, לבדיקת העמסת סוכר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *