טיפול בדיקור סיני וגניקולוגיה

במאמר זה נעסוק בגניקולוגיה ברפואה הסינית, ובטיפולים אפשריים לבעיות גניקולוגיות כאובות. אחד הדברים הקשים ביותר עבור אישה הוא חוסר יכולת להביא ילדים לעולם.

טיפולים מערביים רבים נותנים היום פתרונות מסוגים שונים לבעיות של פריון, ואין חולק על כך שניתן לקצור הצלחות בטיפולים כאלה. מצד שני, טיפול מערבי בבעיות פריון משלב פרוצדורות לא קלות, שעיקרם מתן הורמונים. הורמונים אלה עשויים להביא לתופעות לוואי לא פשוטות, החל מכאבים, הרגשה של נפיחות וכבדות, ועד הגברת הסיכון למחלות שונות.

בתהליך של טיפול בדיקור סיני ניתן להיעזר במקביל לקבלת טיפולים רפואיים קונוונציונאליים, או כחלופה שלהם, במקרים בהם, לאחת התייעצות עם רופא מטפל, מחליטה האישה שלא לקבל את הטיפול בהורמונים.

פריון, ילודה ורפואה סינית

הסינים מעניקים חשיבות רבה מאוד לפריון, להריון תקין ולהבאה של ילדים בריאים לעולם. התקווה האוניברסאלית להביא לעולם ילדים בריאים וחזקים, התבטאה "בפולחן הבנים" הסיני, שהיה ההתגלמות הטקסית של תקוותם להמשך הקיום השושלת המשפחתית.

לצד מחלות גופניות שמקשות על כניסה להיריון, גם השפעת החיים הלחוצים של ימינו אלה מהווה כשלעצמה גורם פתוגני, שעשוי לעכב ולהפריע להתפתחות של היריון תקין. נוסף לכך, גם הנטייה הגוברת להבאת ילדים בגיל מבוגר יחסית, מסבירה תופעות רבות של קושי בכניסה להיריון. סגנון החיים המערבי, ריבוי המשימות, הרצון לאחוז בחבל משני קצותיו, (ולעיתים אף בכמה חבלים…) עשוי לרוקן את אנרגיית הצ'י, להחליש את הכליות, את הכבד, וליצור חסימות אנרגטיות באזור האגן. בין התופעות הנלוות לכך אפשר לציין את התכווצויות החזקות שמתרחשות בזמן המחזור, את התסמונת הקדם וסתית ותופעות נוספות שמפריעות לתפקוד התקין בימים הסמוכים למחזור החודשי.

על פי הרפואה הסינית, בעיות בזרימת הצ'י בטחול עשויה להביא לבעיות בווסת, למשל דימום מוגבר. בכלל, הסינים רואים את הטחול כאיבר המעורב בתהליכי עיבוד בעלי עוצמה רבה, הן נפשיים והן פיסיים. בעיות בעיבוד נפשי יכולות להתבטא בדאגנות וחרדות, בעוד שבעיות בעיבוד פיסיולוגי יכולות להתבטא במוכנות הרחם להיקלטות העובר. חשוב להזכיר כאן גם את משמעות הטחול במערכת הדם וויסות הנוזלים בגוף. גם מהבחינה הזו לטחול חשיבות רבה במערכת הרבייה הנשית –החל בדימום לא סדיר בזמן המחזור, הפסקת הווסת או דימום כבד, תופעות של הצטברות נוזלים ועוד. באמצעות חיזוק הצ'י ושיפור החיוניות של נוזלי הגוף, כגון דם, ריריות, זיעה וכדומה, ידעו הסינים עוד לפני מאות שנים, לחזק את הגוף לקראת הבאת חיים חדשים לעולם.

טיפול של דיקור סיני יוכל לתת מענה לבעיות של גניקולוגיה ופריון באמצעות איזון יין-יאנג, השבת האיזון לטחול ולכליות וחימום מערכת הדם. דיקור סיני יכול גם להועיל בחיזוק הכליות ואיזון המערכת ההורמונאלית, וכן בהקטנת אי שקט וחרדות שמלווים, לא פעם, את הקשיים בכניסה להיריון.

אי אפשר לסיים, בלי להזכיר שהרפואה הסינית נותנת מענה גם לבעיות גניקולוגיות שאינן קשורות להבאת ילדים לעולם. ישנן נשים הסובלות מדלקות כרוניות באזור האגן, אשר מטופלות באמצעות אנטיביוטיקה. הבעיה עם טיפול זה היא היעילות ההולכת ופוחתת שלו, בשל הסתגלות הפתוגנים (גורמי המחלה) לאנטיביוטיקה. למרות שרפואה סינית איננה מתייחסת באופן ישיר לדלקות אלה, הרי שעל פי התסמינים שמתארים טיפולים סיניים קלאסיים לטיפול בהפרעות שקשורות במחזור החודשי (וסת), הרי שניתן להרחיב את השימוש בטיפולים סיניים כאלה (דיקור, וצמחי מרפא, למשל) גם למחלות הדלקתיות. טיפולים סיניים אלו ניתנים כיום כטיפול תומך במקביל לשימוש באנטיביוטיקה. הטיפול נעשה באמצעות איזון ין-יאנג וחיזוק הכליות, צעדים שמחזקים את הגוף ומאפשרים לו להתגבר על מחלות. התגברות על מחלות יכולה להתבצע גם על ידי חימום הדם, צעד חשוב בסילוק מחוללי מחלה מהגוף.