וירוסים ויראליים בחורף – כיצד ניתן להתמודד?

רוב השיעולים נגרמים כתוצאה מזיהומים נגיפיים ורובם נעלמים מעצמם תוך פרק זמן קצר. מאמר זה מפרט מספר טיפים על ההתמודדות עם התסמינים וזיהוי ומניעת תסמינים המעידים על מחלה חמורה יותר. זיהומים נגיפיים נפוצים משפיעים על הגרון או על קנה הנשימה, או על דרכי הנשימה העוברים לריאות. זיהומים אלו נקראים לעיתים דלקת גרון, דלקת קנה הנשימה או ברונכיטיס. שיעול הוא התסמין העיקרי.

טיפול בווירוסים ויראליים בחורף

לא קיימת שיטת 'זבנג וגמרנו' לשיעול שנובע מזיהום ויראלי., היות ולא מדובר בשפעת. עליך להיות סבלני עד שהשיעול ייעלם. המטרה העיקרית של הטיפול היא הקלת התסמינים כשמערכת החיסון מנקה את הזיהום, כאשר הטיפולים השימושיים ביותר הם:

  • אקמול, איבופרופן או אספירין להורדת החום – טיפול זה מקל גם את הכאבים, אך הטיפול באספירין אינו מתאים לילדים מתחת לגיל 16.
  • שתייה מרובה – במקרה של חום, למניעת התייבשות.
  • הפסקת עישון – אם אתה מעשן, עליך לנסות להפסיק לתמיד. שיעול ומחלות ריאה חמורות שכיחים יותר בקרב מעשנים.

טיפול בשיעול הנובע מהתקררות

מצב זה מטופל עם תרופות שיעול בהתקררות. קיימות מעט עדויות לגבי השפעת הטיפול על הזיהום, אך הן שימושיות לתסמינים מסוימים. לדוגמא, תרסיס לאף נגד גודש מסייע לנקות אף חסום.

אך יש לזכור שתרופות נגד שיעול בהתקררות בדרך כלל מכילות מספר מרכיבים. חלקם עשויים לגרום לתחושת נמנום, לכן מומלץ לקחת אותן לפני השינה אם קיימים קשיי הירדמות עם שיעול. יחד עם זאת, אין לנהוג במצב נמנום. 

חלק מהתרופות מכילות אקמול, כך שיש להיזהר שלא לקחת יותר מהכמות הבטוחה. אקמול ואיבופרופן אינם מסווגים כתרופות שיעול בהתקררות וילדים יכולים להשתמש בהם.

אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים ויראליים בחורף

גישת טיפול זו בדרך כלל אינה מומלצת. אנטיביוטיקה אינה הורגת וירוסים, אלא חיידקים בלבד. היא אינה מקלה שיעול הנגרם כתוצאה מווירוס ועשויה אף להחמיר את התסמינים, שכן היא גורמת לעיתים לתופעות לוואי כגון שלשול, בחילה ופריחות.

אנטיביוטיקה נקבעת במצב של מחלת ריאות מתמשכת כדי למנוע זיהום חיידקי 'משני' ולא כדי לנקות זיהום ויראלי. היא עשויה אף להיקבע אם מתפתח סיבוך כגון דלקת ריאות חיידקית משנית, אך מצב זה אינו סביר כשהבריאות הכללית טובה.

מניעת וירוסים ויראליים בחורף

בעוד שרוב האנשים אינם יכולים להיכנס להסגר למשך החורף, הקפדה על היגיינה גבוהה חיונית למניעת וירוסים, הנחשבים למדבקים ביותר, וגורמים לתסמינים שאינם נעימים. לכן חשוב להקפיד על היגיינת ידיים טובה על מנת למנוע את ההתפשטות.

בנוסף, מומלץ להתרחק מאנשים חולים בהם ההתפרצויות נפוצות במיוחד כגון בתי ספר, גני ילדים, משרדים בהם עובדים בחללים פתוחים, ומעליות.

חלקיק בודד בלבד משיעול או התעטשות עשוי להכיל מספר חיידקים המעבירים את הנגיף, אך השימוש במגבונים לחים לידיים או בג'ל חיטוי הורג את החיידקים טרם התפשטותם.

חיזוק המערכת החיסונית והקפדה על שגרת חיטוי

הקפדה על מערכת חיסונית חזקה באמצעות קבלת הכמות היומית המומלצת של חמש מנות פירות וירקות, וכן הפחתת אלכוהול וסיגריות מסייעים אף הם להדיפת הזיהום.

לאנשים שנדבקו מווירוס, שירותי הבריאות ממליצים על הסגר של עד יומיים מהופעת התסמינים ועד שהם חולפים, למניעת זיהומים עתידיים. יש לחטא אסלות, משטחי אמבטיה המופעלים בידיים, והימנעות משיתוף מגבות. 

בלי פאניקה

למרות שהתסמינים עשויים להיות קיצוניים, אין צורך לפנות לרופא, אלא אם המחלה נמשכת למעלה מיומיים. אנשים הסובלים מחלות או בעיות בריאות חמורות יותר, צריכים להתייעץ עם הרופא, בעוד שילדים וקשישים צריכים להיות במעקב.

אמנם בדרך כלל לא קיימים סיבוכים ארוכי טווח, אך המחלה עלולה להימשך זמן רב יותר לפני שהיא מתנקה בקרב חלק מהאנשים. אם התסמינים אינם משתפרים לאחר שלושה או ארבעה ימים, והם חמורים במיוחד, או אם מופיע דם בצואה, יש להתייעץ עם הרופא.

 

אולי יעניין אותך גם:

גלו את יכולות הריפוי המופלאות של הרפואה הטבעית