מצבי רוח ודיכאון בהריון

עבור כל אישה הריון הוא תקופה מרגשת. על כך אין עוררין. אלא שלפעמים מגוון הרגשות העצום שמביא עימו ההיריון כולל בתוכו גם רגשות חיוביים פחות. על פי מחקרים עדכניים, אחת מכל חמש נשים שנכנסות להריון חווה בשלב כזה או אחר הפרעות במצבי רוח בהריון, שיכולות להפוך גם לדיכאון של ממש. 

דיכאון בהריון, למרבה הצער, הוא תופעה נפוצה הרבה יותר מכפי שנדמה לנו, ולא בכדי. תקופת ההיריון מחייבת את האם המיועדת להתחיל לחשוב בצורה שונה על העתיד שלה, על הזוגיות שבה היא נמצאת, ועל המחויבות שכוללת ההורות כלפי התינוק או התינוקת שעתידים להיוולד. אך טבעי הוא שמחשבות כאלה, ככל שמתעמקים בהן, יעלו גם סוגיות נעימות פחות, שעלולות לעורר לא פעם סערת רגשות, חששות וחרדות.

גם ההיריון עצמו, עוד לפני סוגיית ההורות, הוא תקופה מלחיצה למדי. לאורך חודשי ההיריון עוברת האישה סדרה ארוכה של בדיקות, שכל אחת מהן טומנת בחובה סכנות וסיכונים. החל מבדיקות דם ואולטרסאונד שעלולות לחשוף סיכונים לעובר, ועד סקירות המערכות, בדיקות חלבון עוברי, שקיפות עורפית, ועוד ועוד מושגים שרק במהלך ההיריון רובנו מתוודעים אליהם. השינויים במצבי רוח בהריון יכולים להיות מושפעים מכל בדיקה שכזאת, מההמתנה לתוצאות של הבדיקה, או אפילו מעצם ההמתנה לקראת הבדיקה מהרגע שהיא נקבעה.

ההיריון משפיע פעמים רבות גם על בריאותן של הנשים ההרות עצמן, שצריכות להקפיד יותר על תזונה, להימנע מעישון, משקאות אלכוהוליים או צריכת קפאין, ובמקרים קיצוניים – להיות בשמירת הריון ולצמצם ככל האפשר את פעילותן. השינוי החד הזה בשגרת החיים עלול להביא עימו שינויים מיידיים במצבי הרוח של האישה, וגם הוא אחד הגורמים לדיכאון בהריון. גם אם לא נדרשים שינויים של ממש בשגרת החיים, הרי שהשליש הראשון של ההיריון מלווה בלא מעט תופעות כגון עייפות, חולשה, בחילות והקאות, סחרחורות ועוד, שגם בהן די לפעמים כדי לפתח דיכאון בהריון.

חשוב לזכור כי גם מי שחווה שינויים במצבי הרוח בהריון אינה בהכרח בדיכאון. תמיכה נפשית, בין אם של בן הזוג ובין אם מצד גורם מקצועי, יכולה לסייע ולהקל על מצבי הרוח האלה, למנוע כניסה לדיכאון בהריון, ולאפשר לאם להתרכז בהריון עצמו, ובדרך להורות.