קופת חולים – איך בוחרים?

 חברות בקופת חולים זו או אחרת מהווה נטל קשה על תקציבי המשפחות השונות. כיום בעידן בו יש אפשרויות בחירה בין שלוש קופות החולים העיקריות הקיימות- רובם מחשבים וחושבים באיזה קופה כדאי ורצוי לבחור. קופות החולים העיקריות הינן שירותי בריאות כללית, מכבי ומאוחדת אשר מתחרות ביניהן על לב האנשים. כל אחת מהקופות מנסה למשוך כמה שיותר אנשים על מנת שתוכל להיחשב כקופה הגדולה ביותר ולזכות במכרזים נוספים.

אז איך בוחרים קופה?

ישנם מספר קריטריונים אשר על פיהם אפשר לבחור את הקופה המתאימה ביותר. קריטריונים אלה לוקחים בחשבון את מצבו האישי של החולה, העדפותיו וקירבת המרפאה למקום המגורים ועוד. הנגישות והקלות בה אזרחים יכולים לעבור ממרפאה למרפאה מקלה על שאלה זו, ורק המחשבה או הרצון לשינוי יכולים לעורר תחרות בריאה על מגוון השירותים המוצעים.

את הבחירה של קופת חולים זו או אחרת, בדרך כלל, מבצעים בתום השירות הצבאי. היציאה לחיים אזרחיים טומנת בחובה גם את זכות ההחלטה אודות קופת החולים.  מספר דגשים אשר חייבים לחשוב עליהם טרם הבחירה:

  • תשלום – הגורם הראשון אשר יקל את הבחירה יהיה נושא העלות הכספית. כדאי לוודא בכל הקופות על גובה התשלום החודשי עבור שירותים משלימים ומה כולל שירות זה.
  • נוחות – אנשים רבים בוחרים בקופת חולים אשר קרובה למקום מגוריהם. הנוחות אשר נמצאת בהגעה לסניף הקרוב מרחק הליכה, במיוחד ברגעי מחלה, תהיה הקלה ביותר, שווה לפעמים אף יותר מאשר קבלת הנחה אצל המרפאה המתחרה. לפעמים בשיקולי הנוחות, חשוב למטופל לדעת האם יש לקופה אתר חשוב ויפה, האם התור יכול להתבצע באופן מקוון ואורך התור הממוצע לרופאים המומחים השונים.
  • העדפה אישית – לפעמים קשרים מהילדות לרופא זה או אחר, או לקופת חולים ספציפית הוא גורם חשוב אשר מהווה סוג של זיכרון וגעגוע. ישנם אנשים אשר בוחרים את קופת החולים שלהם על פי רופא ספציפי אשר היו מעוניינים בשירותיו בזמן הנראה לעין.
  •  תוכניות נלוות – לכל אחת מקופות החולים יש מגוון ביטוחי חיים ובריאות. על סמך גובה התשלום החודשי אותו מחויב החבר לשלם, ייקבע לו סוג החברות וגובה הכיסוי הביטוחי לו הוא זכאי. השוואה בין קופות החולים, הן במחיר הגבייה והן בתוכן החבילה, יגלה שוני נוסף בין קופות החולים השונות. מכבי למשל מפעילה את מכבי "מגן כסף" ו"מגן זהב" בעוד שבכללית יש את פלטיניום ולמאוחדת את מאוחדת שיא.
  • בדיקות ותרופות שאינן כלולות בסל הבריאות – בהתחשב במצבים מיוחדים עתידיים או עכשויים והשוואתם בין כל הקופות, יכולה להקל על הבחירה עצמה. למשל תקופות הריון, או זכאות למשקפיים או טיפול שיניים.
  • המלצת חברים או בני משפחה – המלצה או שמיעת חוות דעת מחברים ותיקים יכולה להטות את הכף לצד כלשהו. כמו כן, פעמים רבות יהיה קל יותר אם משפחה גרעינית שלמה תהיה חברה באותה קופת חולים נבחרת.

מידע נוסף:

שירותי בריאות כללית באתר קופות החולים