בריאות תעסוקתית עוסקת באיתור בעיות רפואיות הקשורות למקום העבודה. בעיות אלו נגרמות בשל מגוון סיבות כגון היחשפות לחומרים מסוכנים ומזהמים כדוגמת אסבסט וסיליקה, מפגעי רעש, מאמץ ארגונומי רב במסגרת העבודה ועוד.

מה היא בריאות תעסוקתית?

בריאות תעסוקתית כרוכה בהכרה והערכה של גורמי סיכון בריאותי במקום העבודה מן ההיבט הרפואי, וזאת בעזרת מספר כלים מרכזיים: המלצות כיצד למנוע חשיפה של העובדים לגורמי סיכון, מעקב רפואי קבוע אחרי עובדים שחשופים לגורמי סיכון בעבודה, אבחונן של מחלות מקצוע, התחשבות במצב הבריאותי של העובד ושיקום עובדים עם מחלה מגבילה.

על מנת לשמור על בריאותם של העובדים במקומות התעסוקה השונים יש להקפיד על כללי הבטיחות, וכך לצמצמם את החשיפה לנזקים סביבתיים שמקורם במפגעי רעש, טמפרטורות קיצוניות, זיהום אוויר, חשיפה לחומרים מסוכנים, חשיפה לאסבסט או סביבה בלתי נקייה למינימום ההכרחי והמותר בחוק.

זיהוי  מפגעים בריאותיים בעסק

כדי לעמוד בדרישות התקן הישראלי ולזהות מפגעים בריאותיים בעסק, מומלץ לעבוד עם תוכנה לניהול סיכונים המאפשרת למנהלי הארגון לזהות מפגעים אלו ולטפל בהם כחוק. תחילה יש לזהות גורמי סיכון פוטנציאלים תוך בדיקת תהליך הייצור, עמדות ותנאי העבודה, ובנוסף ייבדקו נהלי העבודה והבטיחות, בקרת האקלים ובקרה הנדסית. רמת הסיכון תיקבע לפי הערכה של כל גורמי הסיכון הפוטנציאליים בארגון ולפי סבירות ההתרחשות של המפגע. את הסיכונים יש לצמצמם לרמת הדרישה הספציפית לתחום העיסוק של החברה בהתאם לחוק הישראלי, ובמידת הצורך גם החוק הבינלאומי.

בריאות תעסוקתית – מפגעי רעש

מפגעי רעש במקום העבודה: עובדים החשופים באופן קבוע למפגעי רעש במקום עבודתם חייבים בבדיקה ובמעקב רפואי. בעלי החברה מחויבים להקטין את מפגעי הרעש בעזרת אמצעים טכניים והנדסיים ולבודדם. בנוסף לכך, יש לחייב את העובדים להשתמש במגני אוזניים איכותיים המקטינים באופן משמעותי את עוצמת הרעש.

כמו כן, במקומות עבודה בהם הרעש עובר על המותר בחוק, יש להתריע בעזרת שילוט על מפגע רעש, ולהגביל את שעות העבודה במקומות ספציפיים לפי רמת החשיפה לרעש המפורטת בחוק. המעסיק מחויב במתן הדרכות בכתב ובעל פה לפחות פעם בשנה לגבי הסכנות והימנעות מחשיפה לרעש.

עבודה נכונה עם חומרים מזהמים

חשיפה לחומרים מזיקים: עבודה עם חומרים מזהמים ומסוכנים דורשת ערנות מוגברת ומיגון מוקפד של העובדים, ויצירת סביבת עבודה בטוחה בקרבתם. על העובד להכיר את החומרים המזהמים, את תכונותיהם ותופעות הלוואי שלהם. בנוסף, על העובד להכיר את ציוד החרום, את דרכי  הפעלתו ואת נהלי החירום במקום העבודה בשעת צורך.

עבודה בקרבת חומרים מזהמים דורשת לבישת בגדים ארוכים, כפפות ונעליים גבוהות, ומיגון אישי איכותי המותאם לסוג המזהמים הספציפי. חשוב לבדוק את תקינות הציוד המכיל חומרים מזהמים באופן קבוע, כלומר שאין בו סדקים או נזילות וכדומה. לבסוף, חשוב ליצור סביבה מאווררת כראוי, משולטת בשלטי אזהרה ונקייה.

לסיכום, על מנת לשמור על בריאות העובדים חשוב להקפיד על כללי הבטיחות לאכוף אותם, ולתדרך את העובדים לגבי הסיכונים הקיימים במקום העבודה וכיצד להימנע מהם. אפילו גורמים בסיסיים ביותר, כמו הקפדה על בחירת חברת ניקיון ושמירה על הניקיון במקום העבודה בעזרת שימוש בכלים חד פעמיים, שטיפת ידיים ושמירה על סביבת עבודה נקייה, יכולים להפחית את רמת הזיהומים והמחלות במקום העבודה ואף להציל חיים. מספיק כתם שמן אחד על הרצפה בכדי שעובד יסיים את משמרתו בבית חולים.

מידע נוסף:

מדריך תאונות אישיות

בעל משרד במרכז? הנה כל הסיבות מדוע חשוב לשמור על נראות משרד נקי

תגובה אחת

  1. שלום רב

    בחברתי מועסק עובד קבלן לצבע וחומרים שונים כולל מדללים

    בעת ביקור של מפקחת עבודה דרשה כי העובד קבלן יבדק אצל רופא תעסוקתי .

    לטענתו של הקבלן היה אצל רופא משפחה הסביר לו שהוא עובד עם חומרים אך לא קבל הפניה לרופא תעסוקתי

    מה ניתן לעשות ולאן לשלוח את אותו עובד על מנת שיבדק אצל רופא תעסוקתי

    תודה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *