בית אבות סיעודי – למי הוא מיועד, סוגי טיפול, איך בוחרים

אפשרויות דיור רבות קיימות עבור אוכלוסיית גיל הזהב בינהן בית אבות סיעודי. במאמר זה אפרט מהו בית אבות סיעודי, למי מיועד בית אבות זה, מה סוגי הטיפול שניתן לקבל בו וכיצד בוחרים את בית האבות הסיעודי המתאים ביותר עבור הקשיש והמשפחה.

מהו בית אבות סיעודי ולמי הוא מיועד?

בית אבות סיעודי (מחלקה סיעודית) הינו מקום דיור לקשישים אשר רמת תפקודם מוגדרת סיעודית. קשישים אלו זקוקים לעזרה בפעולות יומיומיות כגון רחצה, אכילה, הליכה, לבישת בגדים, הליכה באופן עצמאי לשירותים ועוד. במידה והקשישים זקוקים גם לסיוע רפואי קבוע מצבם מוגדר כסיעודי מורכב.

את רמת תפקודו של הקשיש קובע רופא או איש מקצוע על פי מבחנים קבועים ובינהם מבחן התלות (ADL), אשר נועדו לבדוק ולהגדיר את רמת תפקודו של הקשיש. לעיתים קשישים מוגדרים סיעודיים לתקופת זמן מוגבלת בעקבות ניתוח או תאונה שעברו ולאחר תקופת ההחלמה הם יכולים לחזור לרמת תפקוד הנחשבת עצמאית. פעמים רבות בנוסף סובלים קשישים אלו גם מקשיי התמצאות, בעיות זיכרון, דיכאון ועוד ואז  מצבם התפקודי נחשב כתשוש נפש.

סוגי הטיפול הקיימים בבית אבות סיעודי

מכיוון שבית אבות סיעודי נועד לתת מענה לקשישים אשר מוגדרים סיעודיים וזקוקים לעזרה רבה בתחומים מגוונים קיימים בו מתקנים ושירותים שונים הנותנים מענה לצרכים אלו- צוות אחיות מוגבר המעניק לקשישים את התמיכה האישית והרפואית, קיימים שירותי רפואה צמודים, בדיקות שיגרתיות ומעקב אחר מצבו של הקשיש.

בתי אבות מגישים שלוש ארוחות ביום וארוחות ביניים. כך יכול הקשיש להינות מאוכל מגוון השומר על בריאותו ללא המאמץ של הבישול. בבית האבות לחצני מצוקה למקרי חירום ורופא זמין 24 שעות ביממה. ההתנהלות בבית האבות נוחה יותר לקשיש- מעקי בטיחות, מעלית, מסדרונות רחבים, שירותים נוחים ועוד. רוב בתי האבות מציעים טיפולי פיזיותרפיה, חדר כושר מיוחד לקשישים, בריכה טיפולית, טיפול סוציאלי, ריפוי בעיסוק וכדומה. כמו כן, בבתי האבות פעילויות תרבותיות וחוגים להעשרת יומו של הקשיש.

כיצד לבחור בית אבות סיעודי?

הדבר החשוב ביותר בבחירת בית אבות הינו המצאותם של כל הרשיונות הנדרשים על פי החוק. חשוב לוודא כי כל הרשיונות של בית האבות נמצאים בתוקף. בית אבות הפועל ללא רשיון מסכן את חייו של הקשיש ועלול להיסגר מן הסיבה כי איננו פועל כחוק.

חשוב לא פחות כי המקום יתן מענה לכל הצרכים הסיעודיים להם זקוק הקשיש במשך כל שעות היממה. רצוי להתאים את מקום המגורים החדש ליכולת הכלכלית של המשפחה ולאופי חייו הדתי או החילוני של הקשיש. קירבת מקום מגוריהם של בני המשפחה גם היא נושא שיש לקחת בחשבון ביחד עם אופי הצוות המטפל והאווירה שמשרה המקום כשנכנסים אליו.

להרחבה: מידע בנושא בחירת בתי אבות באתר goldage